STOLICA U UN I AUTOPUT ALBANCIMA, A KOLIKO ZA SRBIJU ???
Albanski list „Gazeta Lajmi Investigativ” piše da je „Miloševićev infrastrukturni projekat“ iz 1995, imao za cilj – izlazak na albansku luku kroz „Koridor 7“: Drač-Kukeš-Priština, i neće imati smisla ako se ne poveže sa Koridorom 10.
Albanski list piše da se „Put nacija“, Drač-Kukeš-Priština, takođe zove Koridor 7, i on ima zadatak da se Srbija poveže sa Koridorom 10 prema Nišu. Pored toga, on obezbeđuje pristup albanskim lukama, kao što je bilo predviđeno još 1995 u vreme Slobodana Miloševića. Kosovo i Srbija su počele razgovore o izgradnji autoputa koji povezuje dve zemlje, a koji će biti povezani sa postojećim autoputem Priština-Drač. Stručnjaci su rekli da će autoput biti od koristi za obe privrede, a to će omogućiti bolje uslove za kretanje ljudi i robe između dve zemlje, a prenosi portal „SETimes”.
Početkom novembra na sastanku u Briselu, Ketrin Ešton, šefom spoljne politike i bezbednosti EU, premijer Kosova, Hašim Tači, premijer Srbije Ivica Dačić razgovarali su o ovom projekat EU, od koje se očekuje se da ga finansijski podrži. „Dve strane su se saglasile da se formira zajednička tehnička radna grupa za pripremu studije izvodljivosti za Niš-Priština.”
“Novi autoputevi će omogućiti Kosovu da bude povezan sa Koridorom 10 i idemo dalje prema Rumuniji i Bugarskoj. Za Srbiju, to će otvoriti put za pristup lukama u Albaniji”, izjavio je Safet Gerdžaliju, izvršni direktor Privredne komore Kosova, za “SETimes”, kao i da bi fondovi EU finansirali takve projekte infrastrukture koji pružaju mogućnosti za ekonomski razvoj. On je takođe predložio izgradnju dva autoputa, jedan od Leposavića i Raške drugi iz Peći u Crnoj Gori, da se poboljšala regionalna tranzitna interkonekcija.
„Izgradnja autoputa Niš Projekat bi trebalo da počne što je pre moguće i treba da obuhvati autoput koji povezuje Kosovo sa Srbijom, kroz Rašku prema drugim zemljama „, rekao je Gerdžaliju.
List prenosi izjavu Milutina Mrkonjića, “srpskog ministra saobraćaja”, koji kaže da je ”, Autoput Niš-Priština stara ideja iz vremena Miloševića. Od 1995, mi smo dizajnirali mapu ovog autoputa. Takođe je uključena u plan za razvoj transporta na Balkanu i to bi trebalo da bude veza prema Rumuniji preko Negotina, Niša i do albanskie granice”.
Gerdžaliju je dodao da se politička stabilnost može postići kroz ekonomsku stabilnost. On je rekao da će Kosovska dijaspora i poslovna zajednica imati koristi od novog autoputa. „Autoput će povezati Kosovo sa ostalim zemljama u regionu, jer Kosovsko tržište od 1,7 miliona nije veliko, ali preko novog tranzita može da podstakne mini-balkanski šengenski prostor i kao takav ima politički uticaj „, rekao je Gerdžaliju.
Kaćuša Jašari, bivši direktor Direkcije puteva na Kosovu i poslanik, rekla je da bi veza Albanije, Kosova, Srbije i Bugarske bila glavna regionalna mreža i koridor će imati ogroman ekonomski, politički i kulturni uticaj. „Drač-Kukeš-Priština autoput [Route 7], koji je izgrađen i da će nastaviti da Merdara, i nema smisla kao koridor, ako se ne odnosi na Koridor 10“, rekla je Jašari.
Goran Rodić, sekretar za stambena pitanja i izgradnju Udruženja Privredne komore Srbije izjavio je za SETimes da će se autoput produžiti za oko 80 km u Srbiji, sa više nivoa potencijala, jer će duž njega biti izgrađen veliki broj motela, benzinskih pumpi, restorana. On je takođe rekao da će autoput imati zajednički interes i ekonomsku izvodljivost.
„To mora biti povezano sa Koridorom 10, što znači da EU kao svoje nove tačke treba da bude: Prizren, Priština, Merdare – Route 10 ili Rumunija, Mađarska i šire. Ona mora da prođe kroz Albaniju na Namuna planinama, do luka Drač i Valona, koje treba da postanu glavne luke, mnogo jeftinije i pogodnije za transport, od luka u Bariju i Solunu „, izjavio je Rodić . „Niš-Priština Autoput mora da se završi, jer je realan, apsolutno realan i koristan na mnoge načine, sa brojnim koristima za ceo region“, rekao je Mrkonjić.
©Geto Srbija
Shekulli Online/MA